پزشکان اغلب علائم دیابت نوع 1 را در کودکان تشخیص نمی دهند

21سپتامبر 2021- تحقیقات جدید نشان می دهد که علائم بالقوه خطرناک دیابت نوع 1 در کودکان در بسیاری از موارد توسط پزشکان مراقبت های اولیه تشخیص داده نمی شود.

در دیابت نوع 1، پانکراس نمی تواند انسولین کافی تولید کند، هورمونی که به تنظیم قند خون مورد استفاده برای انرژی سلول ها کمک می کند. دیابت نوع 1 بین 5 تا 10 درصد از موارد دیابت را شامل می شود و این نوع از دیابت اغلب در دوران کودکی ظاهر می شود.

این مطالعه سوئدی که در شماره ماه سپتامبر مجله Pediatric Diabetes منتشر شد، نشان می دهد که علائم کلیدی دیابت نوع 1 - تشنگی، ادرار زیاد، خستگی و کاهش وزن - اغلب در کودکانی که به پزشکان مراقبت های اولیه مراجعه می کنند، تشخیص داده نمی شود.

این تحقیقات توسط دکتر یوهان ورسول، از دانشگاه گوتنبرگ رهبری شد. تیم او مراقبین 237 کودک و نوجوان زیر 19 سال را مورد بررسی قرار داد. همه آنها بین سالهای 2015 تا 2017 با تشخیص جدید دیابت نوع 1 و کتواسیدوز دیابتی در بیمارستان بستری شده بودند.

کتواسیدوز دیابتی(DKA) ، یک بیماری بالقوه خطرناک است که می تواند در صورت عدم درمان دیابت رخ دهد و زمانی اتفاق می افتد که گرسنگی ناشی از عدم ورود قند از خون به سلولها، سلول ها را مجبور به سوزاندن چربی برای تامین انرژی سلول می کند. یک عارضه جانبی سوختن چربیها تجمع خطرناک مواد شیمیایی در خون به نام کتون است، که در صورت عدم درمان می تواند باعث کما و حتی مرگ شود.

محققان خاطرنشان کردند که تنها راه جلوگیری ازDKA ، در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 جدید، شروع فوری انسولین درمانی است.

در این مطالعه، محققان دریافتند که 39 درصد از والدین قبل از اینکه فرزند خود را تحت مراقبت های پزشکی قرار دهند، مشکوک به دیابت بودند.

گروه دکتر ورسول، 112 مورد را بررسی کردند که در آن والدین ابتدا فرزندی را که فکر می کردند بیمار است به پزشک مراقبتهای اولیه رسانده و سپس در طی چهار هفته ی بعد، همان کودک را به بخش اورژانس بیمارستان آورده بودند.

این تیم سوئدی گزارش داد که در 64 مورد، پزشکان مراقبت های اولیه علائم دیابت نوع 1 را تشخیص داده و کودک را به سرعت به اورژانس بیمارستان منتقل کرده بود، اما در 48 مورد دیگر این مراجعات با تأخیر انجام شده بودند.

آنها خاطرنشان کردند که علائم کلاسیکی مانند تشنگی  پلی اوری [ادرار زیاد] ، خستگی و کاهش وزن در هر دو گروه شایع ترین علایم بود. در بسیاری از موارد، با وجود این علائم کلاسیک، قند ادرار یا سطح گلوکز خون مورد آزمایش قرار نگرفته بود.

در مواردی که تشخیص دیرهنگام وجود داشت، قند خون یا گلوکز ادرار در مرکز مراقبت های اولیه بهداشتی تنها در 42 درصد از مواقع آزمایش شده بود، علیرغم اینکه بچه ها علائم کلاسیک نوع 1 را نشان می دادند.

محققان دریافتند که در بسیاری از موارد که افزایش سطح قند خون تأیید شده بود، کودکان هنوز هم مستقیماً به بیمارستان ارجاع نشده بودند.

نتیجه نهایی به گفته محققان این بود: 43 درصد از این کودکان بلافاصله به بخش اورژانس اطفال ارجاع داده نشدند، این نشان دهنده ی تاخیر قابل توجه پزشک است. بنابراین بهبود دانش و آگاهی عمومی از علائم دیابت در بین مراقبین و متخصصان پزشکی در بخش مراقبت های اولیه بهداشتی، در بهبود این وضعیت و جلوگیری از کتواسیدوز دیابتی بسیار مهم است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-09-doctors-diabetes-kids.html